Kuntien TakauskeskusKommunernas GaranticentralMunicipal Guarantee Board

Usein Kysytyt Kysymykset

Mikä on kuntien yhteinen varainhankintajärjestelmä?

Kuntien yhteinen varainhankintajärjestelmä on Kuntien takauskeskuksen ja Kuntarahoitus Oyj:n muodostama kokonaisuus.
Lue lisää

Mitä tarkoittaa, että varainhankinta on kuntien yhteistä?

Sen sijaan, että kukin kunta toimisi omana yksikkönään ja yrittäisi itse hankkia kotimaista tai kansainvälistä rahoitusta, Kuntarahoitus toimii kuntien yhteisenä varainhankkijana pääomamarkkinoilla.
Varainhankinnan takauksen järjestää Kuntien takauskeskus, jonka jäseniä kunnat ovat ja jotka takauskeskuslain mukaisesti viime kädessä vastaavat takauskeskuksen sitoumuksista.
Lue lisää

Mikä on kuntien yhteisen varainhankintajärjestelmän toiminta-ajatus?

Yhteisen varainhankintajärjestelmän toiminta-ajatuksena on hankkia kuntien hyvän luottokelpoisuuden turvin edullista koti- ja ulkomaista rahoitusta ja siirtää se kuntasektorille ja sosiaaliseen asuntotuotantoon.
Rahoituksen edullisuuden lisäksi tarkoituksena on varmistaa rahoituksen saatavuus kaikissa olosuhteissa.
Lue lisää

Millaisia hankkeita kuntien yhteisellä varainhankinnalla rahoitetaan?

Yhteisen varainhankinnan kautta kuntasektorille myönnetty rahoitus kohdistuu pääosin yleishyödyllisiin investointeihin. Näitä ovat esimerkiksi energialaitokset, päiväkodit, koulut, asunnot tai sairaalat.
Kuntien yhteisellä varainhankintajärjestelmällä voi rahoittaa ainoastaan julkisen sektorin toiminnan piiriin kuuluvia kohteita. Nämä kohteet on lueteltu takauskeskuslaissa.



Mikä on Kuntien takauskeskuksen antaman takauksen tavoite?

Takauksen perimmäinen tavoite on alentaa kunnan ja sosiaalisen asuntotuotannon varainhankinnan kustannuksia. Viime kädessä hyötyjä on jokainen veronmaksaja, kunnan palveluja käyttävä kuntalainen ja sosiaalisen asuntotuotannon palveluja käyttävä asukas.

Mikä on Kuntarahoituksen tavoite?

Kuntarahoituksen tarkoituksena on turvata edullinen ja riittävä rahoitus kunnille sekä sosiaalisen asuntotuotannon toimijoille ja näin viime kädessä palvella kuntalaisia ja sosiaalisen asuntotuotannon asiakkaita.

Mitä ovat kuntien vastuut yhteisessä varainhankinnassa?

Kunnat takaavat yhdessä ne sitoumukset, jotka takauskeskus on antanut Kuntarahoituksen varainhankinnalle.
Takauskeskuslaki määrittelee kuntien vastuut ja niiden rajaukset. Lain mukaan takauskeskuksen jäsenkunnat vastaavat yhdessä, asukasmääriensä mukaisessa suhteessa, takauskeskuksen sellaisten sitoumusten ja menojen rahoituksesta, joita takauskeskus ei muuten saa katetuksi.
Ensisijaisesti vastuu Kuntien takauskeskuksen maksuvelvoitteista on takauskeskuksella.
Lue lisää

Millaisia vakuuksia Kuntien takauskeskus edellyttää takauksilleen?

Kuntarahoitus on pantannut antolainauskantansa Kuntien takauskeskukselle. Tämän lisäksi Kuntarahoituksen sijoitusomaisuus toimii vastavakuutena takauksille.
Lue lisää

Edistääkö kuntien yhteinen varainhankintajärjestelmä kuntien velkaantumista?

Hyvin toteutettu varainhankintajärjestelmä alentaa velanhoidon kustannuksia. Kuntien yhteisessä varainhankintajärjestelmässä toteutuvat hyvän varainhankintajärjestelmän piirteet: keskinäinen kuri, selkeät vastuusuhteet, yhtenäinen lainsäädäntö ja tilinpito.
Lue lisää

Kuntien taloudelliset tilanteet vaihtelevat. Miksi ne saavat samalla hinnalla rahaa?

Suomen kuntien moitteettoman luottohistorian sekä kuntatalouksien seuranta- ja puuttumismekanismien vuoksi Suomen kuntien rahoituksen hinnoittelua ei ole perusteltua eriyttää kuntakohtaisesti.
Lue lisää


KTK lyhyesti

Kannanotot:


Kuntien takauskeskuksen lausunto valinnanvapauslakiin:
- Lausunto 16.3.2017
- Perustelumuistio 8.3.2017
- Mannisen ja Niemeläisen muistio 28.2.2017: Sote/maakuntauudistuksen valinnanvapauslakiehdotuksen arviointia

 

Kuntien takauskeskuksen ilmoitus vahingonvaarasta
- Oikeuskanslerinviraston vastaus 2.3.2017
- Tiedonanto oikeuskanslerinvirastolle 10.2.2017
- Ilmoitus vahingonvaarasta valtiovarainministeriölle 6.6.2016

 

Kuntien takauskeskuksen kannanotto kuntien yhteisen varainhankinnan turvaamiseksi maakuntauudistuksen yhteydessä:
- Tiedote 1.12.2016
- Perustelumuistio 30.11.2016


Kuntien takauskeskuksen lausunto maakuntauudistukseen:
- Tiedote 3.10.2016
- Lausunto 27.9.2016
- Perustelumuistio 22.9.2016

 

Kuntien takauskeskuksen kannanotto maakuntauudistuksen valmisteluun:
- Tiedote 25.7.2016

 

Kuntien takauskeskuksen kannanotto maakuntien perustamiseen:
- Muistio 25.5.2016: Kuntien takauskeskus ja maakuntauudistus,  näkökohtia valmisteluun
- Lehdistötiedote 25.4.2016
- Kannanottoon liittyvää valmistelumateriaalia

 

Perustuslakivaliokunnan lausunnot julkisoikeudellisten yhteisöjen omaisuudensuojasta:


Lausunnot 1921-2017


Valmisteluun liittyvää taustamateriaalia:

 

Kuntien takauskeskuksen selvitys, Johanna Hietalahti 2017:
Oikeushenkilöiden omaisuudensuoja perustuslakivaliokunnan julkisyhteisöihin liittyvissä lausunnoissa 1921-2013

 

Valtteri Immosen
Kuntien takauskeskukselle
tekemä selvitys 2017:

Selvitys kunnallisista omaisuussiirroista Pohjoismaissa

 

Valtteri Immosen notaarityö 2016:
Omaisuuden suoja asukkaiden itsehallinnossa


Ehdotus hallituksen esitykseksi eduskunnalle maakuntain itsehallinnosta sekä lääneistä ja maakunnista, "Ståhlbergin mietintö":

Lainvalmistelukunnan julkaisuja 1930 (1)

 

Ehdotus lainsäädännöksi kunnallislakien niiden säännösten muuttamisesta, jotka koskevat kuntain yhteistoimintaa perusteluineen, "Ugglan-Malisen mietintö":
Lainvalmistelukunnan julkaisuja 1929 (1)

 

HE 12/1943 Keskussairaalalaiksi


HE 70/1947 Keskussairaalalaiksi ja terveydenhoitolain muuttamisesta


Tuberkuloosilaki 649/1948


HE 73/1965 Laiksi kunnallisista yleissairaaloista

 

 

 
Kuntien takauskeskus | Yrjönkatu 11 A 1, 00120 Helsinki | puh. (09) 6227 2880 | fax (09) 6227 2882